Ridskola och träningar på klubben

Lektioner

Åmåls Ridklubb bedriver lektionsverksamhet kvällstid måndag till fredag samt anordnar helgaktiviteter.
Röda dagar är det inga lektioner.

Ridavgifter 2023

Juniorer     60min/170 kr
Seniorer    60min/194 kr

Max 7 elever/grupp på hästis
Max 8 elever/grupp from nivå 1.

När du har en fast plats i en ridgrupp har du skrivit på vårt Avtal för ridskoleplats. Avtalet löper en termin i taget, och förlängs automatiskt om du inte säger upp din plats.

Drop in

Om du vill rida bara en enstaka lektion i en grupp (i mån av plats) kostar det 215 kr/gång senior

190 junior.

Specialgrupper

Dressyr, WE         230kr/gång
Hopp                    240kr/gång

Max 6 elever

Privatlektioner

1 ryttare

Ridskolehäst 30 min 360 kr
Privathäst 30 min 310 kr

Ridskolehäst 60 min 520 kr
Privathäst 60 min 470 kr

2-3 ryttare

Ridskolehäst 30 min 275 kr/ekipage
Privathäst 30 min 225 kr/ekipage

Ridskolehäst 60 min 350 kr/ekipage
Privathäst 60 min 300 kr/ekipage

Terminsavgiften delas upp på två fakturor per termin.

BETALNINGAR SKER VIA BG 305-4509 eller SWISH 1236805535

Skötarkurser och att bli skötare

Skötarkurs

Vill du bli skötare på en ridskolehäst? Eller "bara" lära dig mer om hästar. Då är vår skötarkurs något för dig. Den går av stapeln 4/1, 5/1 och 7/1 kl 13-15. Du behöver vara minst 8 år för att vara med, ingen övre åldersgräns, men ni måste komma utan rullator. Kursen kostar 50 kr för alla tre gångerna.

Vi kommer att gå igenom:

• Hästens beteende
  • Stallregler
  • Borsta, rykta och kratsa hovar
  • Visitering
  • Leda häst
  • Sadla och tränsa
  • Mockning
  • Hästens delar
  • Munderingsvård

Vi kommer att avsluta med en rykttävling.

Att vara skötare på en ridskolehäst

Som skötare är du ridskolehästens guldkant på vardagen. Du är också en förebild för de yngre eleverna. Du behöver vara i stallet minst två gånger per vecka och borsta och rykta din sköthäst. Du ska också borsta sadel och träns minst en gång varannan vecka. Såklart hjälper du andra elever om de behöver hjälp. Ni kan vara max två skötare/häst. Som skötare hos oss måste du vara medlem i Åmåls Ridklubb, men du behöver inte rida på ridskolan. Du behöver också ha gått vår skötarkurs, eller se till att gå den nästa gång den ordnas.

Vi kommer att ordna någon form av skötarridning i samband med jullovet varje år. som skötare får du också vara med på skötarlägret i augusti utan kostnad.

Vill du bli skötare? Prata med din ridlärare.

Försäkringar

Hästar är som bekant stora djur, även om de också är väldigt vänliga. Hur noga man än är med säkerheten och att hantera hästarna på ett korrekt sätt kan olyckan vara framme, och då är det bra att ha en försäkring.

Tänk på att det är viktigt att uppsöka läkare vid olyckor och tillbud som kan orsaka framtida skador, för att skadan ska vara dokumenterad. Ett läkarbesök krävs också för att du ska kunna få ersättning för tex skadad utrustning.

Som medlem i Svenska Ridsportförbundet är alla våra medlemmar försäkrade via deras gruppförsäkring. Du kan läsa mer om den här, både om försäkringen och hur du anmäler en skada.

Alla våra hästar är försäkrade i Agria, vilket innebär att Agria Incident ingår. Det är en försäkring som lämnar ersättning för skador som orsakas av hästar försäkrade i Agria i både ridning och hantering. Du kan läsa mer här, både om försäkringen och om hur du anmäler en ev skada.

Det är du själv som ska anmäla en ev skada till försäkringsbolaget. Du hittar kotaktuppgifter via länkarna ovan.

Vi rekommendarar alla våra elever att ha en egen olycksfallsförsäkring också. Kontrollera gärna med försäkringsbolaget att den även gäller vid ridning.

Tillsammans är vi Åmåls ridklubb!